Γράφει η Cherry Lee


Πήγαμε και είδαμε...
1 Ιουλίου 2011 στη Λευκάδα και είναι το πρώτο jam ενός φεστιβάλ που γίνεται για 5η συνεχή χρονιά με συμμετοχές από 11 χώρες παγκοσμίως! Ανάμεσα σε άλλους διεθνώς αναγνωρισμένους καλλιτέχνες διακρίνουμε και ένα πρωτότυπο για τα ελληνικά δεδομένα σχήμα, τους Kantu Korpu. Ένας κρουστός (Simone Mongelli), μια χορεύτρια flamenco (Γιώτα Πεκλάρη) και ένας κλακετίστας (Θάνος Δασκαλόπουλος) οι οποίοι μαζί αποτελούν τους «Τραγούδι του σώματος» - αυτό σημαίνει Kantu Korpu στα βλάχικα! - Θα καταλάβετε στη συνέχεια γιατί τα βλάχικα.
O Simone, Ιταλός που μιλώντας μαζί του δύσκολα καταλαβαίνεις ότι δεν είναι Έλληνας. Και πιο εντυπωσιακό είναι ότι ήρθε στην Ελλάδα πρώτη φορά πριν από 5 μόλις χρόνια για να ανακαλύψει τη μαγία των ελληνικών κρουστών και της ελληνικής μουσικής. Εκπαιδευμένος ήδη στην Ιταλία στα jazz drums και κρουστά με ιδιαίτερη έμφαση στη μουσική της Κάτω Ιταλίας, ο Simone δεν άργησε να αποφασίσει ότι θέλει να μείνει εδώ κάποια χρόνια. Το έκανε και τώρα πολίτης του κόσμου κινείται αδιάκοπα μεταξύ Ελβετίας, Ιταλίας και Ελλάδας. Η Γιώτα και ο Θάνος Έλληνες μεν που ήδη για πολλά χρόνια έχουν αφιερωθεί σε δύο άλλες παραδόσεις αντίστοιχα. Η Γιώτα στην Ισπανία και το Flamencο και ο Θάνος στην Αμερική και την jazz και τις κλακέτες. Και τους δύο τους συναντάμε συχνά να εμφανίζονται σε διάφορα project στην Αθήνα, με ένα κοινό χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει και τους δύο: η βαθιά γνώση της τέχνης τους μέσα από την παράδοσή τους, που έχουν την ανάγκη συνεχώς να βρίσκουν νέους τρόπους να τις παρουσιάζουν στο κοινό. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι που ένωσε και τους τρεις, γύρω από μια κοινή επίσης αναζήτηση της τεχνικής του body music. Η κρουστική προέλευση και των τριών, κάνει το body percussion να φαίνεται ως σημείο τομής τους, σημείο συνάντησης, σημείο επαφής.
Γιατί στα βλάχικα το όνομα, λοιπόν, είναι η πρώτη ερώτηση που σου έρχεται. Αν τους παρακολουθήσεις, όμως η απάντηση είναι περισσότερο από προφανείς. Το στοιχείο των Μακεδονικών ρυθμών, τραγουδιών και χορών είναι θεμελιώδες για την παράστασή τους. Από εκεί ξεκάθαρα και με ευθύνη αντλούν έμπνευση δημιουργώντας μια μοναδική γέφυρα μεταξύ της παράδοσης και του σήμερα. Και για την ιστορία του πράγματος ο Θάνος με καταγωγή από την Κλεισούρα Καστοριάς μόνο υπερήφανος δηλώνει για τη βλάχικη καταγωγή του!!
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ στη Λευκάδα λοιπόν το trio έκανε τόσο μαθήματα όσο και παρουσίασε τη δουλεία του, στην οποία το πρώτο που σε εντυπωσιάζει είναι η αρτιότητα του συνολικού πρωτογενώς ακουστικού αποτελέσματος που παράγεται αποκλειστικά από τα σώματα. Παλαμάκια, πόδια, φωνή και άλλοι ήχοι που δεν έχουμε φανταστεί, συνθέτουν ένα αποτέλεσμα σύγχρονα ελληνικό που εντυπωσιάζει. Και όλο αυτό με την εικόνα της παρουσίασης να σε κρατάει άλλοτε σε εγρήγορση και άλλοτε να σου εντείνει προβληματισμούς και σκέψεις. Στις ίδιες εκδηλώσεις φάνηκε έντονα και η εξωστρέφεια του group εκτός συνόρων καθώς ήδη συνεργάστηκαν στο φεστιβάλ με τη Heather Cornell και τον Max Pollak, διεθνώς αναγνωρισμένους καλλιτέχνες με έδρα τη Νέα Υόρκη.


Τη σημερινή εποχή λοιπόν που τόσος λόγος γίνεται για το πολιτισμό που παράγει η χώρα μας, οι Kantu Korpu μας θυμίζουν ότι το καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας είναι πλούσιο, δίνει συνεχώς το παρόν, αρκεί να ανοίξουμε τα μάτια μας, να το δούμε, να το αναγνωρίσουμε και να το στηρίξουμε.