Τη συνάντησα πριν μερικές εβδομάδες εντελώς τυχαία και λίγες ώρες αργότερα βρέθηκα να μιλάω μαζί της λίγο πριν ανέβει να παίξει. Έτσι, αφού πίεζε ο χρόνος δεν πρόλαβα δυστυχώς να τη ρωτήσω όλα αυτά που ήθελα (βασικά εκείνη θα μπορούσε να μιλάει μαζί μου μέχρι του χρόνου, αλλά δεν μπορούσε... Ανωτέρα βία βλέπετε...) .

Η Τιτίκα Σαριγκούλη, που η πλειοψηφία των Ελλήνων την γνώρισαν από τηλεοπτικές σειρές, ως την αθυρόστομη γιαγιά στο "Μπαμπά μην τρέχεις" και ως την "Πουλχερία" στο "Λάκη το Γλυκούλη", ξεχωρίζει είτε παίζει στο γυαλί είτε στο σανίδι. Ηθοποιός, συγγραφέας, πιανίστρια και απλώς η γιαγιά που όλοι θα θέλαμε να έχουμε! Θυμίζει τους καλούς ηθοποιούς του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, και αυτό όχι λόγω ηλικίας, αλλά επειδή έχει τον τρόπο της! Μπορεί να στέκεται παίζοντας ένα δεύτερο και τρίτο ρόλο δίπλα σε κάποιο πρωταγωνιστή και να τραβάει την προσοχή όλων με μισή ατάκα...


Έχετε αντιληφθεί ότι κλέβετε πάντα την παράσταση;
Ένας πεπειραμένος ηθοποιός ανάμεσα σε νέες κοπέλες, οπωσδήποτε ξέρει πολλά μυστικά του θεάτρου. Μια νέα κοπέλα ακόμα παλεύει. Άλλος έχει μία πείρα που μπορεί να υπεισέλθει σε πολλά και δύσκολα κομμάτια του έργου.

Εγώ δεν μιλάω μόνο για αυτό. Και ανάμεσα σε πεπειραμένους συναδέλφους σας έχετε πάντα ένα τρόπο να ξεχωρίζετε, ακόμη και αν λέτε μονάχα μια ατάκα!

Δεν υπάρχουνε μυστήρια στην τέχνη. Από τα χέρια μου έχουν περάσει 57 βιβλία τα οποία τα έχω εκδώσει όλα. Τα 40 είναι θέατρο και είναι επικό θέατρο. Έχω επεξεργαστεί διάφορούς τύπους, το λαϊκό, τον αριστοκράτη, τη βασίλισσα τη γύφτισσα, τη ζητιάνα τη πόρνη και όλα αυτά δεν είναι αναδημιουργία αλλά δημιουργία. Δηλαδή πρέπει να μπεις μέσα στο έργο για να πλάσεις ένα τέτοιο χαρακτήρα. Δεν είναι το ίδιο πράγμα ο ηθοποιός με το δημιουργό, έχουνε μεγάλη διαφορά. Καθένα από τα έργα που έχω γράψει έχει τουλάχιστον εκατό χαρακτήρες. Έχουν περάσει τόσοι πολλοί ρόλοι από τα χέρια μου και είναι αυτό είναι επόμενο, όπως όταν κάνεις γυμναστική κάθε μέρα και έχεις ένα σώμα λάστιχο. Για αυτό σου λέω δεν υπάρχουνε μυστικά. Εκείνο που χρειάζεται είναι να μελετάει ο ηθοποιός και να ασκείται. Εάν δεν μελετάει, δεν ασκείται και κοιτάζει μόνον να κατεβάζει ταινίες με ντίβες δεν κάνει τίποτα, αγγούρι θα είναι! Ωστόσο υπάρχουν ορισμένοι σκηνοθέτες οι οποίοι θέλουν να μπουν πιο πάνω από το δημιουργό...


Δηλαδή;

Όταν πάνε και κάνουνε τα δικά τους στην Εκάβη ή στην Ελένη ή στο Προμηθέα Δεσμώτη και αγνοούν κάποιον Αισχύλο, κάποιο Σοφοκλή, κάποιον Ευριπίδη, κάποιον Αριστοφάνη, κάποιο Σαίξπηρ, κάποιον Ύψεν ή κάποιον Τσέχοφ, ή δεν τον έχουνε καταλάβει, ή θα έπρεπε αυτοι να έχουν ασχοληθει με κάτι άλλο, με μπρίκια ας πούμε! Δεν είναι ντροπή να κολλάς μπρίκια, δεν είναι ντροπή να σκουπίζεις το δρόμο ή να είσαι γιατρός. Δεν κάνουν για αυτή τη δουλεια, ας γινόντουσαν καθηγητές πανεπιστημίου. Δεν κάνουν για τη δουλειά του σκηνοθέτη! Ο σκηνοθέτης είναι υποχρεωμένος να έχει πλήρη υποταγή στο συγγραφέα. Αν πας να κάνεις τα δικά σου εκεί, έχεις σπάσει τη μούρη σου! Δεν μπορείς να είσαι εσύ πιο έξυπνος από τον Αισχύλο! Μη συστήνεσαι πιο σπινθηροβόλος από τον Αισχύλο, οταν ο Αισχύλος μας έλεγε πως ο ίδιος είναι τα αποφάγια του Ομήρου. Εσύ τώρα τι ρόλο βαράς και πας και παρουσιάζεις αυτούς τους ανεκδιήγητους Πέρσες, και ανεβάζεις ένα Δαρείο ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με το κείμενο; Θες να παρουσιάσει μοντέρνους Πέρσες; Κάθισε και γράψε τους δικούς σου! Κανένας δε θα σου κάνει κριτική για αυτό! Αλλά φίλε μου αυτό δεν το κάνεις τυχαία, το κάνεις γιατί δε θα βρεις χορηγό! Και για να βρεις χορηγό πρέπει να εφαρμόσεις το δόγμα του Κίσσιγκερ, δηλαδή κόψτε τους Έλληνες από τις παραδόσεις τους και από τη γλώσσα τους, και αυτό ισχύει σε παγκόσμια κλίμακα, το ίδιο κάνουν και οι Άγγλοι στον Σαίξπυρ και οι Ρώσοι στον Τσέχοφ και σε όλους τους κλασσικούς. Όμως όπως ο ηθοποιός είναι υποχρεωμένος να είναι σε πλήρη υποταγή στο σκηνοθέτη, αυτό έχω μάθει εγώ, έτσι πρέπει να είναι και το σκηνοθέτης στο συγγραφέα. Είναι στρατός το θέατρο δεν μπορεί καθένας να σηκώνει την παντιέρα του.


Εμένα μου θυμίζετε τους παλιούς καλούς ηθοποιούς του ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου. Πως το σχολιάζετε αυτό;

Οι καλοί ηθοποιοί του ασπρόμαυρου κινηματογράφου μπορεί να μην είχανε παιδεία, αλλά πολλά έργα ήτανε γραμμένα για τους ίδιους. Και εδώ είναι η διαφορά μας, ο ηθοποιός δεν είναι μόνο για τα έργα που γράφονται για τον ίδιο, ο ηθοποιός καλείται να ερμηνεύσει και έργα που δεν έχουν γραφτεί για τον ίδιο. Και η λέξη είναι το ήθος ποιώ, χαρακτήρες κάνω. Υπήρξαν πάρα πολλοί μεγάλοι ηθοποιοί, αλλά υπήρχαν και πάρα πολλοί μεγάλοι συγγραφείς, εκείνοι οι μεγάλοι συγγραφείς της επιθεώρησης και γενικά του θεάτρου. Σακελάριος, Ψαθάς... Σήμερα βλέπουμε κάτι κακές απομιμήσεις. Πας σε ένα έργο, δεν το καταλαβαίνεις και σε βρίζουν και από πάνω γιατί λέει δεν είσαι κουλτουριάρης. Ε δεν είμαι! Ε που θέλεις να μπω; Θέλεις να μπω στου κάθε βλάκα το κεφάλι μέσα να δω τι βλακεία έχει γράψει; Και έπειτα το θέατρο δεν έχει μυστήριο μέσα, αυτό που θα πεις πρέπει να περάσει τη σκηνή, να περάσει έξω να το πάρει ο θεατής. Πρέπει να πάρω και το χρυσό οδηγό μαζί μου; Ε όχι! Η τέχνη είναι δίπλα στο λαό και το λαό υπηρετεί! Από πότε έχουμε το L’ Art pour L’ Art ; Μετά τη Γαλλική επανάσταση, όταν είδαν οτί η τέχνη ξεσηκώνει τις μάζες, τότε είπαν εντάξει, η τέχνη για την τέχνη.


Πως βλέπετε τα όσα συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στη χώρα;

Είναι φούσκα! Και ποιος μου λέει εμένα πως είναι τόσο το χρέος; Τη μία λέγανε πως το χρέος είναι τόσο, την άλλη λέγανε κάτι άλλο. Εγώ δεν έχω καμία εμπιστοσύνη σ΄αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι λέγανε πως υπάρχουνε λεφτά, πως θα φορολογήσουνε το κεφάλαιο και ένα σωρό άλλα πράγματα. Και αυτό δεν αφορά μόνο τον Παπανδρέου, αφορά και τους άλλους, τους προηγούμενους. Ποιους να πιστέψω; Απλούστατα η Ελλάδα είναι ένα πειραματόζωο και έπειτα θα ακολουθούσουν και άλλοι λαοί. Και όλο αυτό γίνεται για να χτυπηθεί το λαϊκό κίνημα το οποίο ανεβαίνει κάθε μέρα, λόγω της ανεργίας και όλων αυτών των περιστάσεων.


Τι γνώμη έχετε για τη νέα γενιά;

Μια χαρά! Το γεγονός πως τόσος κόσμος, τόση νεολαία έχει κατέβει στο πεζοδρόμιο να διαμαρτυρηθεί δείχνει πολλά!


Η Τιτίκα Σαριγκούλη αυτή τη στιγμή παίζει στη παράσταση "Χαμάμ γυναικών" στο Θέατρο Κολοσσαίον στη Θεσσαλονίκη (Βασ.Όλγας 150, τηλ.:2310-834 996)



Τα βίντεο που ακολουθούν ο Τρυποκάρυδος τα ανεβάζει επειδή κάθε φορά που τα βλέπει τρώει τα πούπουλα του από το γέλιο!